---
Avslutningsparagrafen fra Forbes artikkel publisert 17. mars 2021 (oversatt til norsk):
"Etter hvert som Google fortsetter å forbedre rangeringssignalene og ytterligere utarbeide Core Web Vitals, vil UX bare bli mer avgjørende for søkemotoroptimalisering (SEO).
Ta deg tid til å se kritisk på deg selv og konkurrentene dine - det lønner seg og det vil lønne seg betydelig langsiktig."
---
Shopify & Google Webinar - "Performance Under Pressure: Site Speed Is the New SEO", 8. april 2021:
"Stats show that slow websites have been linked to higher bounce rates and lower conversions,
meaning that milliseconds could mean millions in missed sales."
---
I mai 2020 ble det opprinnelig annonsert fra Google en "upcoming update" omhandlet en vesentlig endring i algoritmen for rangering.
En oppdatering som krever spesiell oppmerksomhet fra de bedrifter og merkevarer med Google som en del av sin inntektskilde.
Oppdateringen vil være direkte utslagsgivende for hvordan nettsider rangerer i søk, der Core Web Vitals inkluderes i vurderingsgrunnlaget under kategorien brukeropplevelse/Page Experience.
I kjølvannet av et kaotisk år med en global pandemi valgte Google å utsette oppdateringen frem til mai 2021.
En utsettelse for å gi aktører et ekstra pusterom til å kunne implementere de nødvendige tiltak før oppdateringen trer i kraft.
Core Web Vitals vil fra mai 2021 være et tillegg i det eksisterende regnestykket til Page Experience som måler blant annet:
- Brukervennlig mobilvisning
- Nettleser sikkerhet
- Domene sikkerhet
Oppsummert skal disse signalene tilrettelegge for en helhetlig evaluering av nettsidens brukeropplevelse.
Core Web Vitals primært innlastningshastighet gjennom 3 beregninger:
Naviger deg til Google Page Speed Insights - Skriv inn nettadressen til siden du vil teste og du vil bli servert følgende:
Tips: Bruk engelsk versjon av testverktøyet - Tema er komplisert nok fra før og det er ikke hensiktsmessig å forholde seg til oversettelser som kan skape unødvendig forvirring
PS! Dr. Page Speed har skrevet et skreddersydd innlegg som guider deg gjennom de ulike testverktøy tilgjengelig på nettet (gratis).
Med Googles egne ord oversatt til norsk:
"The page experience signal / Sideopplevelsessignalet måler aspekter av hvordan brukerne oppfatter opplevelsen av å samhandle med en nettside. Optimalisering for disse faktorene gjør nettet mer gledelig for brukere i alle nettlesere og overflater, og hjelper nettsteder å utvikle seg mot brukerens forventninger på mobil. Vi tror dette vil bidra til suksess på tvers av nettsurfing ettersom brukere blir mer engasjerte og kan gjøre transaksjoner med mindre friksjon."
Med andre ord ser de etter hvor brukbar nettsiden ditt er.
Hensikten med denne oppdateringen er å sørge for at nettsteder som rangeres øverst i bunn og grunn ikke skaper en dårlig brukeropplevelse.
Oppsummert vil denne oppdateringen forsøke å forbedre Googles evne til å prioritere visninger av sider som gir en bedre brukeropplevelse når det gjelder hastighet, mobilutseende, sikkerhet og unngå avbruddsopplevelser.
Det er viktig å merke seg at som med de fleste tillegg eller forbedringer til Googles rangeringsalgoritmer, vil Page Experience ikke være den ultimate faktor for rangering. Det vil si at det aldri vil være en faktor alene som avgjør hvordan en side rangeres. I hvilken grad de nye målingene påvirker vil sannsynligvis variere etter markedsklima bak det aktuelle søkeord.
I kunngjøringen for oppdateringen uttalte Google blant annet at:
"The algorithm still seeks to rank pages with the best information overall, even if the page experience is subpar. Great page experience doesn’t override having great page content. However, in cases where there are many pages that may be similar in relevance, page experience can be much more important for visibility in Search."
Den enkleste måten å definere oppdateringen på, er at brukervennlige nettsteder vil rangere høyere enn nettsteder som ikke er brukervennlige.
En endring som signaliserer starten på et stort skifte i faget søkemotoroptimalisering.
Først og fremst, ikke nedprioriter oppgaver for å lage kvalitetsinnhold front-end, for å kun fokusere på back-end i lys av denne nye oppdateringen.
Kvalitetsinnholdet er fremdeles den sentrale driver for god rangering - Hvor lenge du klarer å fange brukerens oppmerksomhet og hvilken verdi de henter fra innholdet du publiserer.
MEN, going forward er det nå også et teknisk aspekt utgjør helheten. Optimalisere for hastighet vil være sentralt for å maksimere ditt potensial i Googles søkeresultater. Det vil ikke være "det nye SEO", men en vesentlig større del av SEO.
Så hvordan burde du gå frem?
Når vi ser nærmere på Googles opprinnelige publisering for denne oppdateringen - nevnes "page experience" og ikke "website experience".
Vi tolker dette som at algoritmen vil primært ha fokus på side nivå/page level og ikke en totalvurdering basert på et beregnet gjennomsnitt.
Dersom du har noen få sider på nettstedet med dårlig brukeropplevelse, men resten er bra, ville det ikke vært fornuftig av Google å redusere rangeringen på alle sidene dine, spesielt hvis mange av sidene dine gir en mye bedre brukeropplevelse enn konkurrentene dine.
Så, hvordan går man frem for optimalisere brukeropplevelsen?
Gå til Google Page Speed Insights eller alternativt bruk Lighthouse DevTools direkte i Google Chrome nettleser. Lighthouse er et gratis verktøy med åpen en kildekode. Verktøyet gjennomgår ytelse og tilgjengelighet for den aktuelle side du befinner deg på i nettleser.
Dette er et flott verktøy for å se nærmere på kjerneytelsesproblemer og identifisere om nettstedets progressive apper oppfyller kvalifikasjonene.
Neste steg:
Du synes kanskje du har en fenomenal brukeropplevelse, men hvordan spiller den opp til konkurrentene dine?
Google søkeresultat er et konkurransemarked på lik linje som andre marked - det beste tilbudet vinner.
En sunn og verdifull øvelse er å mål dine konkurrenters "Topp-sider" og opp mot egne som vil sette deg selv inn i en "analysereise" av brukeropplevelse og Core Web Vitals. Gjennom denne reisen vil det kunne blomstre frem fruktige ideer for egen implementering.
Analyser URL adresser til dine konkurrenter som du har av oppfatning de mest trafikkerte.
For å unngå å "gjetning" iht. dine konkurrenters "topp-sider" kan du bruke SEO gudfaren, Neil Patel sitt verktøy, Ubersuggest med opp til 3 gratis søk.
Dersom du er hakket mer engasjert i optimalisering brukeropplevelse og SEO kan du ta i bruk mer avanserte verktøy som SEMrush eller Ahref. Spenn deg fast med endeløse analysemuligheter som vil koste deg i underkant av en tusenlapp i måneden.
På legekontoret vårt bruker vi SEMrush. Vi har ingen erfaring med Ahref - intent grunnlag til å kunne komme med en konkret anbefaling. Google it!
Naviger deg til enten Ubersuggest, SEMrush eller og Ahref. Paste inn URL til din største konkurrent og da vil du finne "Top Pages".
Analyser grundig deres topp 20 sider - gjør dette med dine 3 største konkurrenter som aggregerer 60 sider.
Dette analysegrunnlaget vil gjøre deg betydelig mer kvalifisert til å kunne optimalisere din egen brukeropplevelse.
Mye jobb? Ja, men latskap har som regel ikke fått noen til å klatre raskere i karrierestigen eller verken gjort noen betydelig rikere?
It's time to execute!
Fremgangsmetode:
Når du vurderer konkurrentenes brukeropplevelse - ha i bakhodet hvordan de tjener sluttresultatet til folk som søker med disse nøkkelordene.
Analyser deres innhold og kundereisen, hvor du samtidig bruker page speed test verktøyene nevnt over på disse sidene for å identifisere forskjeller i Core Web Vitals.
Dette vil gi deg en god pekepinne på hva du selv burde gjøre/prioritere.
Målet ditt skal ikke være å kopiere eller ligne dine konkurrenter, målet burde være å utklassere dine konkurrenter.
I dette innlegget vil vi ikke gå inn på de avanserte tekniske detaljer av hastighetsanalyse og hva/hvilke/hvordan iverksette tiltak for å optimalisere dine Core Web Vitals.
- En såpass teknisk overgang ville med høy sannsynlig resultert i at en større andel av lesere forlater innlegget uten å lese igjennom hele.
Dette vil slå negativt ut på vår SEO. Det skal vi ikke ha noe av.
Ønsker du mer verdifull informasjon - er du velkommen til å melde deg på Dr. Page Speed sin liste nederst på siden eller bestille en konsultasjon for å sikre deg konkurransefortrinnet når oppdateringen trer i kraft.
Hvis du liker et nettsted og alle andre liker det nettstedet, vil Google etter hvert sørge for at nettstedet får flest søkeresultater.
Selv hvor simpeltent den setningen høres ut, så er det ikke langt i fra sannheten. Det handler primært om å tilrettelegge for den beste brukeropplevelse.
Men så simpelt er det jo egentlig ikke når vi begynner å snakke Core Web Vitals.....
- Et tema som strekker seg godt forbi den generelle kompetansen til en gjennomsnittlig webutvikler av yrke.
Alle kan for så vidt bli en webutvikler i dag gjennom nettsidebyggere som Wix og Squarespace. Kravet for teknisk kompetanse er såpass minimalt at man skal ikke bli forundret om våre besteforeldre/eldre garde begynner å sette opp nettsider etter de er gått mette av å hamre løs på Facebook veggen.
Essensen i den avvikende referansen er at disse forenklede webløsninger vil stille med et vesentligere lavere konkurransefortrinn i søkeresultater fremover og burde være reservert de "ikke-profesjonelle". Spesielt nå som Core Web Vitals er under Google sitt søkelys.
Disse standardiserte løsningene medfølger i stor grad tunge script, med svært begrensede muligheter for optimalisering - dette burde du styre unna.
De mer avanserte nettside-/temabyggere gjennom Wordpress, som Elementor og Divi byr også på utfordringer når det kommer til page speed.
De fleste temabyggere medfølger som regel tunge script / default koder, som vil få Googles algoritme til å rynke på nesen fra mai 2021.
Du vil kunne erfare at webutviklere som bruker Wordpress (der ca. 80 % av alle nettsider er bygget) har den oppfattelse av at dårlig page speed er en quickfix. Som blant annet å investere i en mer avansert cache-plugin for å oppnå maksimal ytelse.
Eksempelvis WP Rocket, som har fenomenale funksjonaliteter til å forbedre hastighet.
Dette er kun resept 1 av 11 fra Dr. Page Speed sitt medisinskap for maksimal ytelse.
Stay fast, stay strong!